Nejčastější příčinou nehody s účastí vozů Dopravního podniku města Brna je nedání přednosti v jízdě. Řidiči osobních vozů si při odbočování vlevo nevšimnou souběžně jedoucí tramvaje a dojde tak k nehodě, která ohrozí nejen oba šoféry, ale i cestující ve vozech.
Počet nehod s účastí vozů DPMB se po loňském poklesu způsobeném covidovou situací zvýšil na 715, ale zůstává podprůměrný. Dopravní podnik města Brna na letošní rok připravil osvětovou kampaň Brnem bezpečně, jejíž jednotlivá témata budou za společného jmenovatele právě bezpečnost.
Brnem bezpečně
„V posledních deseti letech dojde na území města ročně k 2300 až 2800 dopravním nehodám, loňský rok patřil s číslem 2366 k těm lepším. Počty havárií i těžce či smrtelně zraněných tak byly pod dlouhodobým průměrem. Silný provoz jde ruku v ruce s větším rizikem kolizí, proto se jako město snažíme, aby řidiči měli co nejvíce alternativ a vyhnuli se zatíženému centru města. Jednoznačně věřím ve zlepšení celkové situace dostavbou velkého městského okruhu na Tomkově náměstí a Žabovřeské. Ulevíme tím nejen osobní a nákladní dopravě, ale přispějeme i k plynulejšímu provozu linek městské hromadné dopravy. Začít ale musíme každý u sebe, řadě nebezpečných situací by se dalo větší pozorností při řízení předejít,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
„V průběhu loňského roku došlo k 715 nehodám s účastí našich vozů. Více než třetina z nich je způsobena nedáním přednosti v jízdě. Nejčastěji jde o odbočování vlevo, kdy si řidiči osobních a jiných vozů nevšimnou souběžně jedoucí tramvaje a dochází ke střetům. Vzhledem k hmotnosti tramvaje pohybující se v desítkách tun a její brzdné dráze mohou mít tyto nehody vážné následky. Prosíme řidiče, aby byli při přejíždění trati vždy obezřetní,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Další rizikovou situací je objíždění překážky, kdy řidič osobního vozu vybočí ze svého pruhu do jízdní dráhy tramvaje.
Polovina havárií se stane v ranní a odpolední špičce
K nehodám nejčastěji dochází v ulicích, které jsou frekventované a kudy jezdí tramvajové linky. Dlouhodobě to jsou Křenová, Veveří a Palackého třída. Polovina havárií se stane v ranní a odpolední špičce, tedy mezi 8. a 11. hodinou a 14. a 17. hodinou. Z hlediska měsíců ze statistik vychází nejhůře listopad s 85 nehodami, nejlépe pak překvapivě únor, kdy bylo nehod jen 40. Nejhorší dopravní situace podle dispečerů dopravního podniku bývá v pondělky a tomu také odpovídá počet nehod – 140 z celkového počtu se stalo právě na začátku pracovního týdne.
V případě loňského roku se z hlediska nehodovosti jedná o meziroční nárůst o 14 procent, rok 2020 byl ale kvůli covidové pandemii specifický – jezdilo výrazně méně aut i vozů městské hromadné dopravy. Z dlouhodobého hlediska se jedná o podprůměrný výsledek. Většinu nehod zavinili ostatní účastníci nehody.
Dopravní podnik ve snaze zvýšit bezpečnost na silnicích, svých řidičů, cestujících i chodců plánuje během roku v rámci své kampaně Brnem bezpečně přinášet témata, kterými bude na jednotlivé problémy poukazovat. V plánu je křest speciální tramvaje, akce pro veřejnost nebo mateřské školy, ale i testování různých bezpečnostních prvků ve vozech.
Nehody s MHD jsou časté i v Praze
Nepozorní řidiči chybují při odbočování vlevo i v hlavním městě. Srážka s vozidly MHD navíc často končí pro osobní vozy a dodávky snačnými škodami. Předejít by se těmto událostem, jak ostatně ukazují i videa pražských tramvajáků, dalo poměrně snadno – stačí při odbočování vlevo dávat pozor.
Zdroj: Tisková zpáva DPMB
Úvodní fotografie: Freepik