Dorazí váš balíček s dárkem ze zahraničí do Vánoc? Zjistěte, kde se právě nachází

Předvánoční období je na území České republiky již tradičně spojeno s totálním kolapsem poštovních služeb. Česká pošta obvykle v této roční době není schopná, a to nejen vlivem počasí, doručovat naše balíčky včas. Menší či větší komplikace mají i všichni ostatní dopravci jako je PPL, TNT, DPD a další. Pokud tedy měl být váš balíček doručen již před několika dny, nedej bože týdny a vy nevíte co s ním je, nezoufejte.

Zásadní je při pátrání po balíku jeho identifikační kód, často označovaný jako “číslo balíku”. Je jedno, zda jste balík objednali z českého e-shopu, z EU, USA nebo daleké Asie. I při nákupu na populárních platformách jako je eBay či Aliexpress je běžnou praxí, že vám prodávající hned po odeslání zašle ve zprávě číslo pro sledování balíku. Pokud víte, o jakého dopravce se jedná, máte to jednoduché a na webových stránkách dopravce je zpravidla položka “Sledování zásilek” či “Package tracking”.

Pokud jste kód zásilky nedostali, kontaktujte prodejce a požádejte jej o něj, měl by vám vyhovět.

Co dělat, když netušíte, jakému dopravci kód patří?

Snadno řešitelná je i situace, když máte sledovací kód, ale netušíte kdo je dopravcem který jej vystavil. Naštěstí pro takové případy existují služby jako 17track.net nebo aftership.com. A těm nezáleží na tom, jaký sledovací kód (klidně i desítky rozličných kódů naráz) zadáte.

Jak zjistit stav balíku u neznámého dopravce nebo u několika balíků naráz?

  1. Otevřete www.17track.net
  2. Do velkého pole zadejte svůj sledovací kód zásilky
  3. Klikněte na “Sledovat”
  4. Dojde k automatické identifikaci dopravce a služba vám zobrazí informace o poloze a stavu zásilky.
  5. Informace mohou být v neznámém jazyce. V takovém případě otevřete www.translate.google.com a do prvního pole vložte neznámý text, klikněte na “Rozpoznat jazyk” a druhý jazyk nastavte na “Čeština”. Dojde k rozpoznání textu a automatickému překladu. To vše navíc zcela zdarma.

Čeští dopravci poskytují informace o zásilkách na webu i formou SMS

Kupříkladu společnosti PPL, DHL, UPS, Geis či Zásilkovna i Uloženka poskytují svým zákazníkům podrobné informace o tom, kde se jejich zásilka nachází, zda ji již převzali od prodejce, dopravili do centrálního depa, do vašeho rozvozového depa, nebo zda již proběhl pokus o její doručení atd. Dopravci informují obvykle i odesláním SMS zprávy s upřesněním času dodání, v předvánočním období však ne zcela spolehlivě, uvedený čas nebývá vždy dodržen a nezřídka dojde k závozu zásilky až další den. I zde ale sledovací číslo poslouží pro ověření stavu z vaší strany.

Česká pošta si vybudovala pověst poněkud méně spolehlivého a pomalejšího dopravce, nicméně i ona na svých internetových stránkách poskytuje informace o tom, kde se zásilka nachází a blíží-li se k adresátovi. V minulosti se nezřídka stávalo, že informace neodpovídali skutečnosti, klasickým příkladem je oznámení, že proběhl neúspěšný pokus o doručení, a to i přes to, že jste celý den seděli doma u okna a víte na sto procent jistě, že poštovní auto ani neprojelo kolem, natož aby něco doručovalo. Pošta se prý proti této praxi snaží bojovat a nezbývá než věřit, že se jí podobná praxe řidičů povede vymýtit.  Zásilky tak na vás budou čekat rovnou na doručovací poště.

Když to nejde jinak, sáhněte po telefonu

Ignorovat či přehlédnout e-maily a zprávy na sociálních sítích je pro podporu snadné. Efektivní možností, jak zjistit kde se nachází ztracená objednávka, je jednoduše zvednout telefon, protrpět komunikaci s telefonním automatem a zeptat se operátorky na zásilku osobně. Obvykle se sice stejně dozvíte jen informace, které jsou dostupné i na internetu, ale za pokus nic nedáte.

Přečtěte si také