Dva lidé jedou v kabrioletu po silnici u moře, jedna osoba má zvednuté ruce.

Jak ochránit sebe i své auto před horkem? Ověřené praktické tipy

Extrémní teploty nesvědčí žádnému stroji, včetně aut. Léto je v plném proudu a v Česku můžeme tento týden očekávat teploty dosahující až 33 °C. Taková vedra negativně působí na kondici našich aut a dlouhodobě mohou vést k nákladným opravám a také snížení hodnoty vozu. Odborníci ze společnosti carVertical, která se zabývá zpracováváním automobilových dat, proto přichází s užitečnými tipy, jak minimalizovat riziko přehřátí a jak auto během léta udržet v dobré kondici.

Základní pravidlo: Parkujte ve stínu

Pokud máte tu možnost, nenechávejte své auto stát delší dobu na přímém slunci. Vzniklé horko může poškodit nejen kožené prvky interiéru auta, které mohou začít praskat, ale stejně škodlivé je přímé záření také na lak karoserie a všechny plastové prvky auta.

K vážnému poškození samozřejmě nedojde během jednoho dne. Ovšem z dlouhodobého hlediska se pro zachování co nejlepšího stavu auta doporučuje parkovat ve stínu nebo v garáži. A asi není ani potřeba zmiňovat, že nasedání do rozpáleného vozu také nepatří mezi nejpříjemnější zážitky.

„Není nic horšího než si sednout do auta s černými koženými sedačkami, na které několik hodin svítilo přímé slunce. Pokud tedy víte, že budete do auta nasedat například okolo 16 hodiny, měli byste auto zaparkovat tak, aby v danou hodinu slunce svítilo na zadní část vozu. Díky tomu nebudete mít nepříjemně rozpálené sedačky,“ radí Matas Buzelis, automobilový expert ze společnosti carVertical.

Nechte všechna okna alespoň mírně otevřena

Pokud parkujete venku, navíc na slunci, pootevřete všechna boční okna alespoň o pár centimetrů. Díky tomu nebude vzduch uvnitř vozu tak nesnesitelný, přestože bude auto celý den vystaveno přímému slunci.

„Horký vzduch vždy stoupá vzhůru a vypařuje se otevřenými okny. Pokud fouká alespoň mírný vánek, vnitřek vozu bude mnohem chladnější, než kdyby do auta neproudil vzduch žádný,“ vysvětluje Buzelis.

Sledujte tlak pneumatik

Vysoké teploty mohou zapříčinit zvýšený tlak v pneumatikách, který může v extrémních případech způsobit jejich protržení. Každých 10 °C teploty zvýší tlak v pneumatikách o 0,1 baru, i když auto zrovna stojí na místě.

Tlak v pneumatikách proto kontrolujte pravidelně a dbejte na to, aby byly nafouknuty přesně do limitu daného výrobcem. Vysoké teploty dále přispívají k rychlejšímu stárnutí a poškození pneumatik, takže pravidelně kontrolujte také hloubku vzorku. Poškození může ohrozit vaši bezpečnost, jelikož se auto bude hůře ovládat a prodlouží se i brzdná dráha.

„Zvýšený tlak v pneumatikách vede k tomu, že se prostředek vzorku opotřebovává rychleji než jeho kraje nebo boky pneumatik. Bez pravidelné kontroly tlaku tak může dojít k výraznému opotřebení pneumatik už po pár tisících kilometrech a vůz pak nebude na mokré vozovce správně sedět,“ doplňuje automobilový expert z carVertical.

Zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny

Běžná teplota motoru by se u většiny aut měla pohybovat mezi 90 °C a 105 °C. Pokud však auto nemá dostatek chladící kapaliny, může dojít k přehřátí motoru, a právě při extrémně vysokých teplotách ještě mnohem rychleji.

Proto pravidelně kontrolujte, zda nejsou přívodní hadičky poškozené nebo prasklé, a zda nehrozí únik chladící kapaliny. Pokud chladicí kapalina nedosahuje požadované hranice, raději ji urychleně doplňte. Můžete tím výrazně ulevit motoru svého auta.

Doplňte motorový olej a další kapaliny

Horko také snižuje viskozitu motorového oleje – olej je řidší a nedochází tak k dostatečnému promazávání jednotlivých součástek. To má za následek zvýšené tření a vyšší spotřebu paliva. Proto je důležité motorový olej pravidelně a včas měnit.

Mechanik nalévá motorový olej do motoru auta.
Nezapomeňte na provozní kapaliny. Foto: Unsplash

Ujistěte se, že máte během léta dostatečnou hladinu motorového oleje a pravidelně kontrolujte také další kapaliny, jako je brzdová kapalina, olej do převodovky nebo kapalina do posilovače řízení.

Zkontrolujte baterii

Většina řidičů si myslí, že baterii škodí především mrazy. Stejně škodlivé však mohou být i letní vedra. Extrémní horko způsobuje vypařování elektrolytů baterie, čímž se zvyšuje riziko koroze a následně může dojít až k sulfataci. Právě v tropických zemích mají baterie obecně nižší životnost než v zemích s mírným podnebím.

Pokud jste svou baterii několik let zanedbávali, je na čase ji zkontrolovat. V opačném případě se může stát, že jednoho dne své auto nenastartujete.

Zchlaďte své auto, než vyrazíte

Nasedání do přehřátého auta může mnohdy připomínat vstup do pekla. Určitě s námi budete souhlasit, pokud řekneme, že ze všeho nejlepší je se takové situaci vyhnout. Pokud vám to čas dovolí, před jízdou proto otevřete všechny dveře a zapněte klimatizaci a vůz před jízdou ochlaďte. Řízení rozpáleného auta je zaprvé velmi nepříjemné a zadruhé může být i riskantní v případě, že se vám z návalu tepla udělá nevolno.

Jakmile se rozjedete, nechte ještě chvíli otevřená okna, aby se z auta odvětral veškerý horký vzduch. Okna zavírejte teprve v okamžiku, kdy už z klimatizace proudí studený vzduch.

Péče o auto může být v letních měsících náročnější, nemělo by se však jednat o nic složitého. Díky troše plánování a pravidelné údržbě bude vaše auto v dokonalé kondici i během těch nejteplejších letních dnů.

Používejte stínítka

Stínítka odrážejí sluneční svit a udržují v autě příjemné ovzduší. Pokud během léta pravidelně parkujete na otevřeném prostranství, díky stínítkům bude vnitřní teplota mnohem nižší. Podle odhadů by měla stínítka uvnitř vozu zajistit až o 25 % nižší teplotu.

Vnitřek zadních dveří auta s integrovanou sluneční clonou na okně.
Stínítka mají i v době klimatizací svůj význam. Foto: Freepik

Nechte si zkontrolovat klimatizaci

Klimatizaci byste měli zkontrolovat ještě před nástupem vrcholného léta, které je v posledních letech plné horkých dnů. Ujistěte se, že nemáte špinavý vzduchový filtr, nefunkční termostat nebo zablokované ventilátory. Bez funkční klimatizace může být i krátká vyjížďka horší než posezení v sauně.

Kontrolu a opravu klimatizace byste neměli nenechávat na poslední chvíli. V autoservisu vás pak totiž může nepříjemně překvapit dlouhá čekací doba.

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Přečtěte si také