Patrně nejznámější český cestovatel současnosti Dan Přibáň podnikl svou dosud nejnáročnější expedici. Posádky dvou žlutých trabantů, polského Fiatu neboli malucha, čezety, jawy a dokonce i dvou invalidních vozíků vyrazily z australského Perthu, a během půlroční dobrodružné výpravy projely Východní Timor, Indonésii, Malajsii a Thajsko.
Trabantem do posledního dechu – protože když se chce…
V sále pražského kina Cinestar před několika dny proběhla premiéra očekávaného cestovatelského snímku Trabantem do posledního dechu. Za účasti několika členů výpravy, včetně samotného Dana, jsme tak jako jedni z prvních mohli spatřit výsledek půlroční cesty napříč Austrálií, Timurem, Oceánií, Indonésií a nakonec Thajskem až do Bangkoku.
96 minut dlouhý snímek vznikl z více jak 600 hodin videa (třeba takový oscarový snímek Mad Max vznikl z pouhých 480 hodin videa), což je úctyhodné číslo. Materiálu bylo tolik i z důvodu, že se tvůrci tentokrát snažili s pomocí malých kamer (Go Pro) více přiblížit členy posádky a atmosféru uvnitř skupiny.
Kdo sledoval trabantí Facebook, jistě ví, že kvůli průtahům s úřady nestihli vyrazit včas a dostihla je australská „zima“. Pokud si tedy pod Austrálií představíte spoustu klokanů a rudé slunce, připravte se na spoustu bláta a pár klokaních ocasů opečených na ohni. A ve výsledku je to vlastně dobře, jinak by byla prašná Austrálie hrozná nuda. Problémy s bahnem pocítili hlavně Marek a Dominika jedoucí na motorkách. O pády nebyla nouze a místy vše vypadalo opravdu děsivě.
Po Austrálii čekal na výpravu exotický Timor, hořící Indonésie a Malajsie a na závěr rušný Bangkok. Příhod je nespočet a kritických momentů také. Pohled na členy výpravy dává filmu jiný nádech, než tomu bylo dříve. Těžko říci, zda je to dobře či špatně, ale doufáme, že už se alespoň počet členů výpravy zvětšovat nebude. Už takto jich je zbytečně moc a působí to chaoticky…
Tým na rozdíl od minulých cest urazil v poměru k času menší vzdálenost. Ve výsledku to však byla nejdelší cesta žlutého týmu. Trabanti jsou skvělým prostředkem pro navazování kontaktů. Po vzoru “Dobrý den, slečno, vy máte pěkného psa, mohu si vás pohladit?” fungují v tomto ohledu skvěle, zmínil Dan.
Nejhezčí zážitek z výpravy?
Nejhezčí zážitek byl podle Dana ve chvíli, kdy kvůli problémům s cenou dopravy trabantů a byrokracií rozhodovali, co bude dál a zda mají cestu ukončit. Jak všichni víme, nakonec cestu neukončili, koupili levné motorky a jako správní dobrodruzi vyrazili až do Bangkoku.
Afrika pro nás měla větší kouzlo, poslední cesta však pobaví
Na náš vkus začíná snímek poněkud méně výpravně, než tomu bylo minule. Osobní přístup je skvělý, člověk má pocit, že je na místě, ale na druhou stranu mu chybí všechno dění kolem. Pokud se vám tedy líbilo, jak cestovatelé řešili problémy s úřady, ukazovali zapadlá zákoutí měst a více se zdržovali na jednotlivých místech, Do posledního dechu působí tak trochu jako onen zmiňovaný Mad Max, kdy se kola nezastaví.
Snímek dorazí do kin dnes, tedy 17. března, takže pokud chcete výpravu podpořit, určitě vezměte celou rodinu a hurá za dobrodružstvím (seznam míst, kde mají film v programu) . A kam že vyrazí dobrodruzi příště? “Rádi bychom dojeli z Bangkoku zpět do Čech,” zmínil náčelník výpravy Dan Přibáň. A kdy? Pokud vše půjde dobře, tak žlutá výprava vystartuje v roce 2017-18.
Ačkoliv by bylo rozumné sáhnout po méně ojetých trabantech, rozumnější by bylo “Nejezdit nikam trabantem,” doplnil vedoucí výpravy. Příště ale pojedou znovu trabanty a co víc, těmi stejnými, ojetými – Egu a Babu.
Seriál Trabantem do posledního dechu dorazí v září
V září poběží na ČT seriál, kde se dozvíte i perly, které ve filmu chybí, ale pokud se vám líbily předchozí filmy, rozhodně nečekejte a vyrazte do kina, zažijete strhujících 96 minut.