Sociální sítě jsou v dnešním světě každodenní součástí našich životů. Instagram je jedna z dominujících platforem a používá ho téměř každý. V posledních letech se ale Instagram proměnil ze sítě, kde se propojovali pouze přátelé a sdíleli své zážitky, na silný marketingový nástroj, který využívají firmy a byznysy.
Není se čemu divit, k roku 2021 čítala tato síť přes 1,2 miliardy uživatelů a jejich počet neustále roste. Jak ale můžete využít tento relativně složitý nástroj a získat sledující? Shrnuli jsme pro vás několik základních rad a tipů, které vám pomohou cítit se na Instagramu jako ryba ve vodě.
1. Cíl
Úspěšný Instagram by si přál snad každý. Dosáhnout toho je ale už o něco těžší. Proto je důležité si hned na začátku stanovit cíle, kterých chcete dosáhnout a jak budete postupovat. K tomu slouží takzvaná content strategy (obsahová strategie), kterou si nastavíte tak, abyste oslovili a zároveň zapojili co nejvíce uživatelů. Úspěšný profil totiž není jen o počtu followerů (sledujících), ale i tom, jak vaši sledující na vaše příspěvky reagují a zda s vámi komunikují. Typicky mezi takové cíle u byznysových účtu patří:
- rozšíření povědomí o vaší značce,
- představení byznysu a čím se zabývá,
- propojení se s uživateli a vybudování komunity sledujících a
- přeměna sledujících v reálné zákazníky.
2. Profil
Jedním z hlavních charakteristik Instagramu je důraz na jeho vzhled a estetiku. To se samozřejmě týká i vašeho profilu. Pokud je profil perfektně vyladěný a přehledný, roste zároveň i jeho důvěryhodnost a uživatele zaujme mnohem pravděpodobněji než zmatená směs nic neříkajících informací. Jak toho docílit?
- Profilový obrázek: Prvním krokem je profilový obrázek. Už z něj by mělo být alespoň trochu jasné, čeho se celý profil (a tím pádem i váš byznys) týká. Osobní profily využívají svých fotografií, byznysy pak nastavují jako profilový obrázek například své logo.
- Bio: Popis vašeho profilu se na Instagramu nazývá bio. V této části máte prostor stručně představit, čím se vaše společnost zabývá a také se krátce prezentovat. Čím kreativnější bio, tím lépe. Přidávejte emojis, použijte vhodné hashtagy a nebojte se bio časem měnit, fantazii se meze nekladou. Nezapomeňte do bia vložit link na vaše webovky.
- Uživatelské jméno: Každé uživatelské jméno je unikátní a můžete si založit profil téměř pod jakýmkoli jménem. Důležité je, aby jméno nebylo příliš dlouhé. Uživatelé si ho tak snadno zapamatují a zůstane jim v paměti déle než pár minut. Pokud svůj profil pojmenujete směsicí náhodných čísel a písmen, žádný uživatel si vás nejspíš nevyhledá.
3. Nástroje
Mezi největší výhody Instagramu patří jeho nástroje. Každý z nich umožňuje trochu jinou komunikaci se sledujícími a má odlišné využití. Nyní vám představíme ty nejpoužívanější z nich.
- Post: Posty neboli příspěvky jsou základním a původním nástrojem na Instagramu. Každý příspěvek se může buď skládat z jedné nebo vícero fotek. Obecně platí, že většina uživatelů si příliš nečte popisky a spíš se soustředí na přidané obrázky, proto není příliš důležité se rozepisovat. Krátký a jasný popisek bohatě stačí.
- Stories: Tento nástroj se stal součástí Instagramu až několik let po jeho založení, dnes je ale pravděpodobně ten nejužitečnější. Jeho unikátní vlastností je, že 24 hodin po jeho přidání zmizí a sledující ho už neuvidí – pokud ho neuložíte do výběru, který se zobrazuje na vašem profilu. Stories mají mnoho možností, mezi které patří ankety, otázky, hudba a mnoho dalších.
- Reels: Na Instagramu najdeme reels teprve necelý rok, i tak už je ale využívá velká část jeho uživatelů. Jejich podstatou jsou krátká videa, která mohou být dlouhá až 30 sekund a často slouží k vytváření reklamního obsahu. Tento nástroj může velmi připomínat s drobnými rozdíly videa ze sítě TikTok.
4. Konzistentní obsah
Jak už jsme zmiňovali na začátku, uživatelé Instagramu velmi dbají na estetiku. Vzhled vašeho feedu a stories by měl být konzistentní a podobně laděný. Pokud budete mít jednotný a upravený profil, je mnohem vyšší pravděpodobnost, že si ho lidé detailněji prohlédnou, dokonce třeba navštíví vaši stránku. Perfektní vzhled vám zároveň přidá na důvěryhodnosti. Využívejte také správné hashtagy, které vám přivedou na profil několik nových uživatelů denně.
5. Nebojte se inspirovat
Posledním a neméně důležitým bodem je inspirace. Samozřejmě byste neměli kopírovat příspěvky a vizuály jiných profilů, vaše příspěvky by měly být jedinečné. Zároveň je důležitá znalost konkurence – pomůže vám v nastavení vaší strategie.